Prispôsobte preferencie súhlasu

Súbory cookies používame, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookies v každej kategórii súhlasu.
Súbory cookies, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači,
pretože sú nevyhnutné na spustenie základných funkcií stránky. Používame aj cookies tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať, ako používate túto webovú stránku, ukladať vaše preferencie a poskytovať obsah a reklamy, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto cookies budú uložené vo vašom prehliadači iba s vaším predchádzajúcim súhlasom. Môžete sa rozhodnúť povoliť alebo zakázať niektoré alebo všetky tieto súbory cookies, ale zakázanie niektorých z nich môže ovplyvniť váš zážitok z prehliadania.

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

3.3 C
Bratislava
piatok, 10. januára 2025

Čo je ATL a BTL?

Najčítanejšie

hlavicka Triad advertising Blog

Výrazy nadlinky a podlinky už dávno prestali byť len doménou marketingových odborníkov a dnes ich používa aj mnoho laikov. Pochádzajú z anglických Above the line a Below the line. Čo sa za nimi skrýva?

História

Prvý raz sa rozdelenie ATL/BTL objavilo v 50-tych a 60-tych rokoch minulého storočia. Michael John Baker vo svojej knihe The Marketing Book uvádza, že výrazy vznikli v roku 1954. Jedným z najväčších zadávateľov reklamy bola kolosálna spoločnosť Procter & Gamble (vznikla v roku 1837 a v súčasnosti vlastní vyše 50 top svetových značiek, ako napríklad Old Spice, Lacoste, Ariel, Pampers, Duracell, etc.). P&G investovali veľké peniaze  do promo aktivít a nakupovali kvantá mediálneho priestoru – najmä v TV. Reklamné agentúry dostávali veľmi vysoké podiely z týchto mediálnych nákupov a samotná kreatíva a produkcia reklamných komunikátov bola realizovaná za oveľa menšie sumy. Tým sa začalo členenie rozpočtovania na ATL – kde boli najmä veľké médiá a veci s tým súvisiace a BTL – kde boli menšie produkčné náklady a iné formy promo aktivít. Jednotlivé položky boli v rozpočtoch doslova oddelované čiarami (lines).

Súčasnosť

Dnes je už význam ATL a BTL iný, i keď môžme povedať, že v princípe si držia základné rozdelenie na veľké mediálne kampane a sprievodné komunikačné aktivity. Každé označenie má určité špecifiká.

ATL – Above The Line, teda nadlinky v súčasnosti označujú najmä masovo orientované komunikačné techniky. Radíme sem televízne a rozhlasové spoty, noviny, kinoreklamu ale i web bannery. Cieľom ATL je vybudovať povedomie o značke, zasiahnuť čo najväčšiu skupinu ľudí. Stále tvoria majoritnú časť komunikačných rozpočtov. Nadlinky sú vo všeobecnosti samozrejmou voľbou pre úspešné produkty (napríklad FMCG – Fast Moving Consumer Goods), veľké značky, budovanie brandu, rebranding, masové technológie alebo priemysel. Niekedy však môžu byť aj dvojsečnou zbraňou – najmä v špecifických prípadoch doslovného plytvania peňazí bez markantného komunikačného účinku.

BTL – Below The Line, čiže podlinky boli najskôr chápané ako doplnok k ATL komunikačným technikám. Radíme sem podporu predaja, public relations, eventy, guerilla marketing, čiastočne i direct marketing, etc. V internetovom prostredí sem patria napríklad newsletter, virálne videá, komunitné skupiny a podobne. S rastom internetu sa začalo meniť aj chápanie spojitosti týchto techník. Kedysi boli výlučným doplnkom k nadlinkom, dnes môžu rovnako dobre uspieť aj samostatne. Zaujímavé YouTube virálne video alebo prípadová štúdia z eventu dokážu často omnoho efektívnejšie zasiahnuť cieľovú skupinu za zlomok peňazí ATL rozpočtu.

Vývoj technológií, zmeny v preferenciách médií u mladých ľudí a príťažlivosť nových a kreatívnych vecí postupne zotierajú rozdiely medzi ATL a BTL. Viac ako realitu budú postupne odzrkadlovať iba ich historický konsenzus. Komunikačné techniky sa budú čoraz viac kombinovať a inovovať. A to je dobre.

 Martin Palšovič

 

Článok prebratý z blogu reklamnej agentúry TRIAD Advertising

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.
Predchádzajúci článok
Ďalší článok

Ďalšie články

Aktuálne