Prečítajte si rozhovor televízie Bratislava s ich novou šéfredaktorkou Evou Koprenou, ktorá sa rozhodla po 17 rokoch vymeniť RTVS za regionálnu TV.
Pani Mgr. Eva Koprena, PhD. má dlhoročnú novinársku prax v STV/RTVS v Hlavnej redakcii spravodajstva a publicistiky, kde pôsobila ako redaktorka, moderátorka, editorka a dramaturgička. Má na konte viacero medzinárodných ocenení napríklad za reportáže pre CNN World Report a CNN World View.
Je autorkou projektu „Slovensko v obrazoch“ (magazín o zaujímavostiach Slovenska) v ktorom pripravovala dramaturgiu, scenár a aj moderovala, v rokoch 2011-2015.
Pracovali ste 17 rokov v STV/RTVS v Hlavnej redakcii spravodajstva a publicistiky. Svoju profesionalitu ste obhájili aj v CNN, pripravovali ste pre reláciu CNN World Report krátke reportáže o Slovensku. Zrejme sa vás ľudia pýtajú, čím to je, že ste dali prednosť regionálnej televízií?
Keď dostanete novú pracovnú ponuku, pri rozhodovaní, či ju prijať, zaváži viacero vecí. V mojom prípade v prvom rade rozhodlo to, že aj naďalej budem pôsobiť v oblasti, ktorú mám rada, v ktorej môžem naplno uplatniť kreativitu a tvorivosť. Ďalším podstatným momentom bolo, že s riaditeľkou TV Bratislava Ing. Máriou Urlandovou, ktorá ma s ponukou oslovila, máme podobné názory na obsah vysielania a ďalšieho smerovania televízie.
TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku, vysiela nepretržite 9 rokov od svojho vzniku Denne vyrába 2 hodiny nového programu, čo je dosť vzhľadom na počet ľudí, ktorí sa na jeho tvorbe momentálne podieľajú. Pracujú tam profesionáli, ktorí majú aj skúsenosti s prácou v celoplošných médiach.
V čom vidíte význam regionálnej televízie, odlišnosti oproti celoplošnej TV?
Regionálna televízia môže viac osloviť divákov, ktorí v danom regióne bývajú najma konkrétnymi občianskymi a sociálnymi témami. Nekonkuruje celoplošnej TV, ale kvalitným spracovaním určitej témy, možnosti ju detailnejšie rozvinúť v diskusii a viackrát sa k nej vrátiť ponúka komplexnejší pohľad na určitý problém v danej lokalite.
Napríklad kauza výstavby podzemných garáží v areáli Bratislavského hradu, či najnovšie zrušenie bezplatného cestovania v MHD pre zdravotne postihnutých sú témy, ktoré ľudí v Bratislave naozaj zaujímajú a my sa im vo vysielaní podrobne venujeme.
Donedávna ste sa venovali iným témam a na inej pracovnej pozícii?
V STV/RTVS som začínala ako redaktorka zahraničného spravodajstva. Boli sme perfektný tím, každý z nás mal vyčlenenú určitú oblasť, ktorej sa prioritne venoval. U mňa to bol západný Balkán Veľa sme cestovali. Takmer samozrejmosťou bolo okrem iného priniesť zo služobnej cesty exkluzívny rozhovor s najvyššími politickými predstaviteľmi. Robiť interview one-to-one s významnými osobnosťami je veľmi dobrá novinárska skúsenosť, posúva vás profesionálne dopredu.
Potom som sa presunula do publicistiky a okrem iného som za STV pripravovala krátke reportáže o Slovensku pre CNN. To bola fantastická práca s perfektnými profesionálmi. V CNN ma naučili, ako spracovať tému do pútavého príbehu tak, že musí zaujať. To bol krôčik k mojej ďalšej profesionálnej méte, k vytvoreniu relácie o zaujímavostiach Slovenska.
“Slovensko v obrazoch” je týždenný magazín, vysiela sa už štvrtý rok a podľa prieskumov sledovanosti je divácky úspešný. Reláciu som moderovala, bola som dramaturg, scenárista, editor a ako autorka projektu som si mohla vybrať redakčný tím. Tiež krásna, tvorivá práca a veľmi dobrý kolektív. Myslím si, že tieto moje pracovné skúsenosti dobre využijem v súčasnej pracovnej pozícii. Šéfredaktor by mal byť predovšetkým novinársky profesionál, schopný riadiť kolektív a zároveň aj tímový hráč.
Veľa ľudí začína v regionálnej TV iba preto aby sa mohli prepracovať do celoplošnej TV. Čo si o tom myslíte?
Každý má svoj cieľ. Ale nemyslím si, že redaktorská práca v regionálnej televízii sa odlišuje od tej v celoplošnej TV. V oboch televíziách pracujú, alebo by mali pracovať profesionáli. Samozrejme, v regionálnej televízii nemôžem pripravovať napr. reportáže zo západného Balkánu, ale žurnalistické pravidlá pri spracovaní reportáže sú rovnaké – či ide o lokálnu, alebo zahraničnú tému.
Každá reportáž má svojho autora – redaktora. Ak je dobrý, divák si ho zapamätá. Je pravda, že v celoplošnej TV je redaktor viac viditeľný. Otázkou je, či je pre neho prioritou “byť len na obrazovke”, aby ho videlo čo najviac ľudí. Dobrému redaktorovi by malo predovšetkým ísť o kvalitný obsah, nielen o formu – čiže v tomto prípade o to, koľko má stand-upov v jednej reportáži.
Nie je vám ľúto, že nebudete na obrazovke, pretože práve to býva zvyčajne najväčším motívom pre prácu v televízii?
Ako som už spomenula, kvalitná reportáž predáva a zviditeľňuje aj jej autora. Ja som vždy mala radšej reportérsku, než moderátorsku prácu.
Samozrejme, televízia je o tom, že máš byť aj “videný”. Ale nepovažujem za tragédiu (ako sa to stáva moderátorkám), keď “videná” nebudem. Mňa baví tvoriť a na to budem mať teraz dosť príležitostí. A ktovie – možno vymyslím nejaký formát, na ktorom sa budem aj moderátorsky podieľať. Ale to teraz nie je pre mňa podstatné.
Ak porovnáte podnikovú kultúru malého podniku TVBA a veľkej organizácie, v čom sa odlišujú? Zvyknete si na iné pravidlá a postupy?
Veľká organizácia má zložitejšiu štruktúru a s tým súvisí aj pracovné prostredie a pracovné vzťahy. Keď som prišla do redakcie TV BA, v strižni sedel kameraman, pripravoval reportáž a vedľa neho priateľsky vrtel chvostom nádherný čierny labrador.
Povedané televíznym žargónom: „kanisterapia live“ To ma dostalo, ja mám veľmi rada psy! Útulná, takmer rodinná atmosféra, ale pritom vysoké pracovné tempo, kde je každý sústredený na svoju prácu – takáto podniková kultúra sa mi páči!
Ako sa vám pozdávajú noví kolegovia, najmä redaktori v TV Bratislava?
Musím sa priznať, že predtým, ako som prijala ponuku pracovať v TV BA, som si spravila podrobnú rešerž reportáží a diskusných relácií jednotlivých redaktorov a moderátorov TV BA . Vedela som, že prichádzam do kolektívu profesionálov. Viacerí z nich pracovali v celoplošných médiách. Odchádzajúca šéfredaktorka Lubka Pilzová ma tiež upozornila, že prichádzam do veľmi dobrého kolektívu. Som rada, že môžem pracovať v takom tíme.
Aké osobitné vlastnosti by mal mať redaktor/moderátor v TVBA?
Samozrejme mal by byť profesionál, ovládať základné žurnalistické pravidlá a mal by byť podľa možnosti kreatívny.
Aký bude váš osobný prínos? Čo považuješ za svoje silné stránky a naopak, na čom potrebujete popracovať?
Ako šéfredaktorka som zodpovedná za celkovú stratégiu a dramaturgiu formátov a za objektivitu, relevantnosť a nestrannosť medializovaných informácií. Medzi moje silné stránky patrí tvorivosť a kreativita. Keďže pôsobím aj ako externý pedagóg na Fakulte masmédií PEVŠ, kde učím audiovizuálnu tvorbu, musím sledovať najnovšie trendy, ktoré so sebou prináša digitalizácia a diverzifikácia médií.
V tejto súvislosti vidím veľký potenciál pre rozvoj regionálnych médií. V TV Bratislava má šéfredaktor okrem dramaturgie a editovania na starosti aj réžiu v štúdiu– tam mám rezervy, ale verím, že ich v krátkej dobe zvládnem, pretože pravidlá strihovej skladby ovládam.
Aké je vaše pracovné a životné motto?
V práci i v živote pre mňa platí, že všetko sa dá, keď veľmi chcete. Ale musíte pre to veľa urobiť.
TV Bratislava má jeden veľmi dobrý slogan: „Všetko o meste na jednom mieste“ A to presne vystihuje môj ďalší pracovný cieľ: aby ľudia, ktorí žijú a pracujú v našom hlavnom meste vedeli, že v TV Bratislave nájdu všetky potrebné a užitočné informácie z mesta. A ako rodená Bratislavčanka by som bola rada, keby si v tomto kráľovskom a korunovačnom meste našli obľúbené miesta tak ako ja. Ak budú sledovať naše vysielanie, určite ich objavia.
Ďakujeme za rozhovor.