17.5 C
Bratislava
streda, 9. októbra 2024

Verejnosť do anticeny Sexistický kix poslala tento rok 86 reklám. Oddnes môžete hlasovať

Najčítanejšie

Verejnosť môže aj tento rok hlasovať o tom, ktoré z nominovaných reklám na anticenu považuje za najsexistickejšie. O anticene bude okrem verejnosti počas októbra rozhodovať aj odborná porota. Výsledky budú vyhlásené v rámci 16 dní aktivizmu proti násiliu na ženách 28. novembra 2019.

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

„Podobne ako v minulých ročníkoch, aj tentokrát ľudia nominovali reklamy malých firiem, ale i veľkých spoločností, akými sú napríklad Volvo, Tefal, Hornbach a ďalšie. Medzi nomináciami, ktoré sme prijímali už od apríla, sa objavili tiež komunikačné vizuály verejných inštitúcií, konkrétne Polície SR a Hasičského a záchranného zboru, ako aj politickej strany. Zvýšený počet nominovaných reklám s prvkami násilia sme zaznamenali počas Veľkej noci,“ zhodnotila prihlásené reklamy Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Sexistický príspevok v komunikácii na sociálnych sieťach polície sa medzi nomináciami na anticenu neobjavil prvýkrát. Už minulý rok zverejnila polícia fotografiu, na ktorej bola policajtka v službe zobrazená ako sexuálny objekt, a tentokrát sa vo svojej komunikácii opäť nevyhla sexizmu, o čom svedčí fotografia policajtky doplnená nevhodným sprievodným textom príspevku.

Sexistickým spôsobom sa na sociálnych sieťach prezentoval aj Hasičský a záchranný zbor, ktorý uverejnil sexualizovanú fotografiu hasičky.

zdroj foto: Sexistický kix

Každoročne sú nominované vizuály menších a menej známych firiem – často ide o stavebné firmy, autoservisy, požičovne áut, bary či reštaurácie, ale objavujú sa aj veľké značky, tento rok napríklad Volvo, Hornbach, Tefal, Pelikan či JOJO.

Iniciatíva Sexistický kix dvom z nich adresovala otvorené listy s upozornením na problematickosť vizuálov a ponúkla im v prípade záujmu konzultáciu v oblasti nesexistickej reklamy. List adresovaný Tefalu bol reakciou na príspevok spoločnosti na sociálnej sieti, v ktorom bola zobrazená panvica ako veľkonočný korbáč spolu so sloganom „Keď nemáte korbáč… ale jemne“.

Iniciatíva v liste vyjadrila názor, že „zľahčovanie násilia v reklamách vedie k jeho normalizovaniu v spoločnosti. Takéto prezentovanie vnímame ako prekročenie hranice etickosti reklamy.“

zdroj foto: Sexistický kix

Druhý list iniciatíva poslala spoločnosti Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala práve reklamou narúšajúcou stereotypy. „Keďže firma Hornbach vo svojich reklamách zvykla búrať rodové stereotypy a prinášať skôr ukážkové príklady nesexistických reklám, veľmi nás prekvapila jej tohtoročná komunikácia využívajúca sexualizáciu, mýtus krásy a spredmetňovanie. Rozhodli sme sa preto spoločnosť na nevhodnosť takejto reklamy upozorniť a vyjadriť svoje sklamanie,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

zdroj foto: Sexistický kix

Rôznorodosť sexistickej reklamy sa prejavila aj v tohtoročných nomináciách. Okrem zobrazovania častí ľudských tiel bez súvislosti s promovaným produktom alebo službou je nominovaných viac reklám s využitím prvkov násilia, ktoré sa objavili prevažne v období Veľkej noci.

Problémové sú tiež vizuály, ktoré využívajú mýtus krásy a prepájajú ho s tzv. bodyshamingom (teda s výsmechom ľudí, ktorých telá sa tomuto mýtu vymykajú). Výrazným príkladom z tejto kategórie je tento rok kampaň posilňovne FITINN, ktorá sa snaží získať klientov a klientky zosmiešňovaním a ponižovaním.

zdroj foto: Sexistický kix

O najsexistickejšej reklame môže verejnosť rozhodnúť do 18. novembra 2019 na webovej stránke www.sexistickykix.sk, pričom hlasujúci môžu udeliť ľubovoľný počet hlasov, teda ako „kix“ označiť viacero reklám.

Výsledky hlasovania širokej verejnosti aj odbornej poroty budú vyhlásené v rámci 16 dní aktivizmu proti násiliu na ženách, vo štvrtok 28. novembra 2019 v bratislavskom Satori Stage.

(ts)

MediaHub.sk
MediaHub.sk
Mediahub.sk je mediálny portál, ktorý pôvodne vznikol v roku 2013 ako Masmediálne.info. Zaoberá sa masmediálnou a marketingovou komunikáciou. Jeho súčasťou do roku 2023 bol portál s televíznymi reklamami Spoty.mediahub.sk, ktorý vznikol v roku 2017. Portál Mediahub.sk sa začiatkom roku 2023 zlúčil s portálom BratislavskýVečerník.sk.

Ďalšie články

Aktuálne