17.6 C
Bratislava
utorok, 8. októbra 2024

Stopka boju s vizuálnym smogom?

Najčítanejšie

Starosta mestskej časti Nové Mesto Matúš Čupka informoval: „Ako starostovia štyroch bratislavských mestských častí kritizujeme návrh nového stavebného zákona, ktorý vychádza v ústrety billboardovým spoločnostiam a oberá samosprávy o možnosti regulácie neprimeranej vonkajšej reklamy.

Boj s vizuálnym smogom je pritom pre mnohé mestá a mestské časti kľúčovou témou v skvalitňovaní verejného priestoru. Iba hlavné mesto s primátorom Matúšom Vallom v priebehu posledných 5 rokov odstránilo viac ako 1130 reklamných zariadení vrátane tých najrozmernejších.

Nový stavebný zákon má už postavené reklamné stavby spraviť doslova nesmrteľnými. Prečo?

Billboardy a megaboardy sú dnes stavbami dočasnými a ich doba trvania nesmie presiahnuť tri roky. Dobu trvania možno samozrejme predĺžiť, tu však už vstupuje do procesu samospráva a kontrola súladu s územným plánom.

Ak sa pri žiadosti o predĺženie povolenia zistí, že na mieste stojí v rozpore s územným plánom, doba trvania takejto stavby sa nepredĺži a dôjde k jej odstráneniu.
Toto pravidlo však návrh nového zákona ruší, a tak všetky už povolené billboardy a megaboardy by mohli na mieste zostať prakticky naveky. Doterajšia úprava ukončovala platnosť reklamných stavieb k 30. aprílu 2024.

Tesne pred týmto termínom však došlo k novele zákona, ktorá termín odsunula až na 30. apríl 2027. Zverejnený nový stavebný zákon však tieto stavby už nedefinuje ani ako dočasné stavby a ani im neprisudzuje, ako dočasné majú byť.

Navrhovanej zmene zároveň opäť nepredchádzala žiadna diskusia s dotknutými samosprávami

Ako zástupcovia 4 mestských častí nevidíme jediný objektívny dôvod, prečo by malo k takejto zmene dôjsť. Určite to nie je v prospech verejného záujmu.

Reklamná stavba je z podstaty svojej konštrukcie dočasnou montovanou stavbou a obmedzená doba trvania zachovávala mestám a obciam možnosť regulovať reklamné plochy aj územným plánom.

Vyzývame zodpovedný rezort Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky a ministra Ráža, aby neopomínal hlas miest a obcí a popri desiatkach iných pripomienok doplnil do návrhu zákona aj pôvodné znenie a teda, že:

„Konštrukcie s informačnou resp. reklamnou plochou sú stavbami dočasnými, ktorých doba trvania nesmie presiahnuť tri roky s tým, že dobu trvania možno predĺžiť.”

Časovo obmedzené pripomienkovanie novely stavebného zákona má aj netypické letné načasovanie – končí už 15. augusta.

Touto cestou chceme upozorniť na verejný záujem, ktorý v celom procese tvorby nového stavebného zákona ostal kdesi za dverami a vyjadriť vieru v zmenu sporného nového znenia,“ uviedol Matúš Čupka.

Matúš Čupka, starosta mestskej časti Nové Mesto
Matej Vagač, starosta mestskej časti Staré Mesto
Igor Polakovič, starosta mestskej časti Lamač
Martin Kuruc, starosta mestskej časti Vrakuňa

(fb)

Redakcia
Redakcia
Redakcia Bratislavského Večerníka predstavuje starosti a radosti v bratislavských mestských častiach. www.bratislavskyvecernik.sk

Ďalšie články

Aktuálne